В эти дни, начиная с Лазаревой субботы, когда мы уже не поем «Богородицу и Матерь Света в песнех возвеличим», мы почти не говорим о Божией Матери. Весь наш взор обращен на Господа, на нашего Спасителя, грядущего на Крестную смерть. Но разве хотя бы на одно мгновение Божия Матерь может быть отделена от Своего Господа, и разве может уйти из нашей жизни Матерь Господа моего, как говорит святая праведная Елисавета (Лк. 1, 43) и как каждый из нас может сказать? И разве мы уже не слышали у Креста Христова слова Господа: «Жено, се сын Твой» и «се, Мати твоя», которые мы восприняли, каждый, как обращенные лично к каждому из нас? (Ин. 19, 26—27)
Что значит эта служба после изнесения Святой Плащаницы, которая называется Плачем Пресвятой Богородицы? Что значит этот плач, это рыдание, которое может показаться почти безутешным? Матерь Божия говорит о том, что Она не хочет больше жить, что Она просит, чтобы Ей было дано сойти во ад. Но в этом плаче нет отчаяния. Та, Которая Господа Бога возлюбила всем сердцем, всею мыслию, всею крепостию Своею, Та, Которая еще в Благовещении узнала, что Тот, Кто родится от Нее, Сыном Вышняго наречется, и Царству Его не будет конца, Та, Которая каждое слово и каждое событие, связанное с Господом, слагала в сердце Своем, Та, Которая в Кане Галилейской на браке, когда недоставало вина, сказала: «Все, что Он ни скажет вам, сотворите», и услышала в ответ: «Еще не пришел час Мой» (Ин. 2, 4—5), Та, вся жизнь Которой была ожиданием Креста Господня, и восхождением к этому Кресту, и осенением Духом Святым, — неужели Она не знает, что будет?
В Ее плаче нет греха отчаяния, как не было у Нее никогда греха. У Нее были особые отношения с грехом. Всегда, когда грех говорил «да», Она говорила «нет». Это слово было абсолютным и реальным. И всегда Она должна была по любви и верности Своему Господу следовать за Ним до конца, разделяя с Ним все. У Креста — от шестого часа до девятого — Она прошла через весь мрак ночи, в которой оказалось все человечество, которая как бы раскрыла все, что происходит с человечеством, и из которой, казалось, уже не будет исхода никогда.
И теперь Она молится Богу о том, что будет, предавая Ему до конца Своего Божественного Сына, как у Креста. В Ее страданиях, самых глубинных, мы видим утверждение веры. Мы видим утверждение Ее веры, потому что Она молится о том, чтобы исполнилось все, что совершает Ее Божественный Сын. И чтобы смерть Ее Божественного Сына не оказалась напрасной ни для кого из людей.
Плач Божией Матери перед Святою Плащаницею, облекающей бездыханное Тело Спасителя, — это плач как бы на развалинах жизни. Богом созданный мир как будто разрушен до основания. И он должен быть создан заново, но Пасха еще не пришла. Ее Божественному Сыну надо еще пройти через мрак ада и наполнить этот мрак Собой. Этот мир, который Христос пришел спасти, который должен быть спасен, противостоит Ему, распятому на Кресте и лежащему бездыханно, в самой предельной степени. И это определяет характер молитвы Божией Матери. Она молится от лица всей Церкви: «Да будет воля Твоя», чтобы все, что было задумано в Превечном Совете исполнилось.
Но Ее человеческое горе, боль Ее души мы должны также услышать. И мы должны увидеть это Ее как бы противоестественное разрывающее душу состояние, когда Она плачет о Своем Божественном Сыне и о всех людях, грехи которых являются причиной смерти Ее Божественного Сына.
Постараемся и мы с вами вслушаться в этот Плач Пресвятой Богородицы. Может быть, кому-то из нас будет дано услышать не только пение и чтение, но тот плач, который исходит из глубины Ее сердца. Может быть, у кого-то из нас оружие, которое пройдет Ее душу, немного коснется сердца. И наконец, поймет по-настоящему человек то единственное и главное, которое он должен понять, и возвратиться по-настоящему навсегда с верою и любовью, и верностью к Богу нашему.
Протоиерей Александр Шаргунов
Канон. Глас 6
Песнь 1.
Ирмос: Я́ко по су́ху, пешеше́ствовав Изра́иль / по без́дне стопа́ми, / гони́теля фарао́на / ви́дя потопля́ема, / Бо́гу побе́дную песнь / пои́м, вопия́ше.
Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.
Обе́шена я́ко ви́де на Кресте́, Сы́на и Го́спода, / Де́вая Чи́стая, терза́ющися, вопия́ше го́рце, / со други́ми жена́ми, стеня́щи, глаго́лаше.
Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.
Ви́жу Тя ны́не, / возлю́бленное Мое́ Чадо и люби́мое, на Кресте́ ви́сяща, / и уязвля́юся го́рце се́рдцем, рече́ Чи́стая, / но даждь сло́во, Благи́й, Рабе́ Твое́й.
Слава: Во́лею, Сы́не Мой и Тво́рче, / терпи́ши на дре́ве лю́тую смерть, Де́ва глаго́лаше, / предстоя́щи у Креста́ со возлю́бленным ученико́м.
И ныне: Ны́не Моего́ ча́яния, ра́дости и весе́лия, / Сы́на Моего́ и Го́спода лише́на бых: / увы́ Мне, боле́зную се́рдцем, / Чи́стая, пла́чущи, глаго́лаше.
Песнь 3.
Ирмос: Несть свят, / я́коже Ты, Го́споди Бо́же мой, / вознесы́й рог ве́рных Твои́х, Бла́же, / и утверди́вый нас на ка́мени / испове́дания Твоего́.
Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.
Стра́ха ра́ди иуде́йска Петр скры́ся, / и вси отбего́ша ве́рнии, оста́вльше Христа́, / Де́ва, рыда́ющи, глаго́лаше.
Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.
О стра́шном Твое́м рождестве́ и стра́нном, Сы́не Мой, / па́че всех ма́терей возвели́чена бых Аз, / но увы́ Мне, ны́не Тя ви́дящи на дре́ве, распала́юся утро́бою.
Слава: Хощу́ утро́бу Мою́ на руку́, / и́маже я́ко Младе́нца держа́х, / с дре́ва прия́ти, веща́ше Чи́стая, / но никто́же, увы́ Мне, Сего́ даде́.
И ныне: Се Свет Мой сла́дкий, / Наде́жда и Живо́т Мой, Благи́й, / Бог Мой угасе́ на Кресте́, / распала́юся утро́бою, Де́ва стеня́щи глаго́лаше.
Песнь 4.
Ирмос: Христо́с моя́ си́ла, / Бог и Госпо́дь, / честна́я Це́рковь / Боголе́пно пое́т, взыва́ющи, / от смы́сла чи́ста о Го́споде пра́зднующи.
Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.
Со́лнце не заходя́й, Бо́же Преве́чный, / и Тво́рче всех тва́рей Го́споди, / ка́ко терпи́ши страсть на Кресте́? / Чи́стая пла́чущи глаго́лаше.
Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.
Пла́чущи, глаго́лаше Браконеиску́сная ко благообра́зному: / потщи́ся, Ио́сифе, к Пила́ту приступи́ти, / и испроси́ сня́ти со дре́ва Учи́теля Твоего́.
Слава: Ви́дев Пречи́стую го́рце слезя́щу, Ио́сиф смути́ся, / и пла́чася приступи́ к Пила́ту, / даждь ми, вопия́ с пла́чем, Те́ло Бо́га моего́.
И ныне: Уя́звена Тя ви́дящи и без сла́вы, на́га на дре́ве, Ча́до Мое́, / утро́бою распала́юся, рыда́ющи я́ко Ма́ти, / Де́ва провещава́ше.
Песнь 5.
Ирмос: Бо́жиим / све́том Твои́м, Бла́же, / у́треннюющих Ти ду́ши / любо́вию озари́, молю́ся, / Тя ве́дети, Сло́ве Бо́жий, / и́стиннаго Бо́га, / от мра́ка грехо́внаго взыва́юща.
Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.
Растерза́яся и рыда́я, и дивя́ся вку́пе с Никоди́мом, / снят Ио́сиф, и уцелова́в Пречи́стое Те́ло, / рыда́ше и стеня́ше, и поя́ Его́ я́ко Бо́га.
Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.
Прии́мши Его́ с пла́чем Ма́ти неискусому́жная, / положи́ на коле́ну, / моля́щи Его́ со слеза́ми и облобыза́ющи, / го́рце же рыда́ющи и восклица́ющи.
Слава: Еди́ну Наде́жду и Живо́т, Влады́ко, Сы́не Мой и Бо́же, / во о́чию свет Раба́ Твоя́ име́х, / ны́не же лише́на бых Тебе́, / сла́дкое Мое́ Ча́до и люби́мое.
И ныне: Боле́зни и ско́рби, и воздыха́ния обрето́ша Мя, / увы́ Мне, Чи́стая го́рце рыда́ющи глаго́лаше, / ви́дящи Тя, Ча́до Мое́ возлю́бленное, на́га и уедине́на, / и воня́ми пома́зана мертвеца́.
Песнь 6.
Ирмос: Жите́йское мо́ре, / воздвиза́емое зря напа́стей бу́рею, / к ти́хому приста́нищу Твоему́ прите́к, вопию́ Ти: / возведи́ от тли живо́т мой, / Многоми́лостиве.
Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.
Ме́ртва Тя зрю, Человеколю́бче, / оживи́вшаго ме́ртвыя, и содержа́ща вся, / уязвля́юся лю́те утро́бою. / Хоте́ла бых с Тобо́ю умре́ти, Пречи́стая глаго́лаше, / не терплю́ бо без дыха́ния ме́ртва Тя ви́дети.
Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.
Дивлю́ся, зря́щи Тя, / Преблаги́й Бо́же и Преще́дрый Го́споди, / без сла́вы и без дыха́ния, и безобра́зна, / и пла́чуся, держа́щи Тя, / я́ко не наде́яхся, увы́ Мне, / ви́дети Тя, Сы́не Мой и Бо́же.
Слава: Не изглаго́леши ли Рабе Твое́й сло́ва, Сло́ве Бо́жий? / Не уще́дриши ли, Влады́ко, Тебе́ Ро́ждшую, / глаго́лаше Чи́стая, рыда́ющи и пла́чущи, / облобыза́ющи Те́ло Го́спода Своего́.
И ныне: Помышля́ю, Влады́ко, / я́ко ктому́ сла́дкаго Твоего́ не услы́шу гла́са, / ни добро́ты Лица́ Твоего́ узрю́, / я́коже пре́жде Раба́ Твоя́, / и́бо заше́л еси́, Сы́не Мой, от о́чию Мое́ю.
Кондак, глас 8:
Нас ра́ди Распя́таго, прииди́те, вси воспои́м, / Того́ бо ви́де Мари́я на дре́ве, и глаго́лаше: / а́ще и распя́тие терпи́ши, / Ты еси́ Сын и Бог Мой.
Икос:
Своего́ А́гнца А́гница зря́щи, к заколе́нию влеко́ма, / после́доваше Мари́я просте́ртыми власы́ / со ине́ми жена́ми, сия́ вопию́щи: / ка́мо и́деши, Ча́до, / чесо́ ра́ди ско́рое тече́ние соверша́еши? / Еда́ други́й брак па́ки есть в Ка́не, и та́мо ны́не тщи́шися, / да от воды́ им вино́ сотвори́ши? / Иду́ ли с Тобо́ю, Ча́до, или́ па́че пожду́ Тебе́? / Даждь Ми сло́во, Сло́ве, / не молча́ мимоиди́ Мене́, Чи́сту соблюды́й Мя, / Ты бо еси́ Сын и Бог Мой.
Песнь 7.
Ирмос: Росода́тельну у́бо пещь / соде́ла А́нгел / преподо́бным отроко́м, / халде́и же опаля́ющее / веле́ние Бо́жие / мучи́теля увеща́ вопи́ти: / благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.
Где, Сы́не Мой и Бо́же, благове́щение дре́внее, / е́же Ми Гаврии́л глаго́лаше; / Царя́ Тя, Сы́на и Бо́га Вы́шняго нарица́ше: / ны́не же ви́жу Тя, Све́те Мой сла́дкий, / на́га и уя́звлена мертвеца́.
Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.
Избавля́яй боле́зни, ны́не приими́ Мя с Тобо́ю, Сы́не Мой и Бо́же, / да сни́ду, Влады́ко, во ад с Тобо́ю и Аз, / не оста́ви Мене́ еди́ну, уже́ бо жи́ти не терплю́, / не ви́дящи Тебе́, сла́дкаго Моего́ Све́та.
Слава: С други́ми жена́ми мироно́сицами, / рыда́ющи Непоро́чная го́рце, / и носи́ма ви́дящи Христа́, глаго́лаше: увы́ Мне, что ви́жу! / Ка́мо и́деши ны́не, Сы́не Мой, / а Мене́ еди́ну оставля́еши?
И ныне: Изнемога́ющи и рыда́ющи Непоро́чная, мироно́сицам глаго́лаше: / срыда́йте Ми, и спла́читеся го́рце, / се бо Свет Мой сла́дкий и Учи́тель ваш гро́бу предае́тся.
Песнь 8.
Ирмос: Из пла́мене преподо́бным ро́су источи́л еси́, / и пра́веднаго же́ртву водо́ю попали́л еси́: / вся бо твори́ши, Христе́, то́кмо е́же хоте́ти. / Тя превозно́сим во вся ве́ки.
Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.
Де́ву рыда́ющу Ио́сиф ви́дев, / растерза́шеся весь и вопия́ше го́рько: / ка́ко Тя, о Бо́же мой, ны́не погребу́ раб Твой? / Каки́ми плащани́цами обвию́ Те́ло Твое́?
Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.
Па́че ума́ превзы́де стра́нное Твое́ виде́ние, / нося́щаго тварь всю Го́спода, / сего́ ра́ди Ио́сиф я́ко ме́ртва Тя на руку́ свое́ю, / и с Никоди́мом но́сит и погреба́ет.
Слава: Стра́нную ви́жу и пресла́вную та́йну, / Де́ва вопия́ше Сы́ну и Го́споду: / ка́ко в худо́м гро́бе полага́ешися, / ме́ртвыя повеле́нием возставля́яй во гробе́х?
И ныне: Ни от гро́ба Твоего́ воста́ну, Ча́до Мое́, / ни сле́зы точа́щи преста́ну Раба́ Твоя́, / до́ндеже и Аз сни́ду во ад, / не могу́ бо терпе́ти разлуче́ния Твоего́, Сы́не Мой.
Песнь 9.
Ирмос: Бо́га / челове́ком не возмо́жно ви́дети, / на Него́ же не сме́ют чи́ни А́нгельстии взира́ти; / Тобо́ю бо, Всечи́стая, яви́ся челове́ком / Сло́во воплоще́нно, / Его́ же велича́юще, / с Небе́сными во́и / Тя ублажа́ем.
Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.
Ра́дость Мне николи́же отсе́ле прико́снется, / рыда́ющи, глаго́лаше Непоро́чная: / Свет Мой и Ра́дость Моя́ во гроб за́йде, / но не оста́влю Его́ еди́наго, / зде же умру́ и спогребу́ся Ему́.
Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.
Душе́вную Мою́ я́зву ны́не исцели́, Ча́до Мое́, / Пречи́стая вопия́ше слезя́щи: / воскресни́ и утоли́ Мою́ боле́знь и печа́ль, / мо́жеши бо, Влады́ко, ели́ко хо́щеши, и твори́ши, / а́ще и погре́блся еси́ во́лею.
Слава: О ка́ко утаи́лася Тебе́ есть бе́здна щедро́т, / Ма́тери в та́йне изрече́ Госпо́дь? / Тварь бо Мою́ хотя́ спасти́, изво́лих умре́ти. / Но и воскре́сну, и Тебе́ возвели́чу, / я́ко Бог небесе́ и земли́.
И ныне: Воспою́ милосе́рдие Твое́, Человеколю́бче, / и покланя́юся бога́тству ми́лости Твоея́, Влады́ко, / созда́ние бо Твое́ хотя́ спасти́, / смерть подъя́л еси́, рече́ Пречи́стая, / но Воскресе́нием Твои́м, Спа́се, поми́луй всех нас.